Dit is het overzicht van alle projecten van De Jonge Akademie. De leden initiëren deze projecten en voeren ze uit met behulp van een projectbeurs.
Gebruik het filter om de lopende of afgeronde projecten te bekijken.
Lopende projecten Afgeronde projecten Alle projecten
Wat willen we doorgeven aan de toekomst? En waarom? In samenwerking met de Akademie van Kunsten wordt in 2025 een tijdscapsule-project gelanceerd met als doel objecten van kunst en kennis meerdere generaties te doen overleven. Read more about Ruimte voor verwondering
Slow Science Hikes is een wandelgroep van De Jonge Akademie die academische staf een ongedwongen interdisciplinaire ontmoetingsruimte biedt. Iedere twee maanden ontmoeten we elkaar vlakbij een universiteit in Nederland en wandelen we tussen de tien en twintig kilometer. Iedereen die werkzaam is aan een Nederlandse kennisinstelling is welkom om aan te haken. Read more about Slow Science Hikes
Een landelijke samenwerking voor klimaatactie en initiatieven binnen de Nederlandse academie. Read more about Green Young Academy: naar een klimaatbestendige toekomst van Nederlandse academie
De afgelopen jaren heeft de mentale gezondheid van wetenschappers steeds meer aandacht gekregen. Deze staat namelijk onder druk. De Jonge Akademie vindt het belangrijk om hier meer zicht op te krijgen en onderzoekt dit met ‘De Akademiethermometer’. Read more about De Akademiethermometer
Soms zeggen wetenschappers 'Tjongejonge' tegen elkaar. Dit kan gaan over hun onderzoek, maar ook over barrières die ze in hun dagelijks werk tegenkomen. In deze vierdelige podcastserie presenteren Nederlandse wetenschappers een oplossing voor een probleem binnen hun universiteit. Read more about Podcast TjongeJonge
InterScience is een reeks symposia waarbij een onderwerp vanuit verschillende disciplines wordt belicht. Read more about Interscience
Wetenschap draait niet alleen om het oplossen van urgente vraagstukken, maar door het huidige financieringsmodel gaat daar wel steeds meer geld naartoe. Dit gaat ten koste van breder langetermijnonderzoek en uiteindelijk van de structuur van de Nederlandse wetenschap. Read more about Academische vrijheid en wetenschapsfinanciering
De hersenen zijn de hele dag bezig - ook wanneer je het niet doorhebt. Maar wat gebeurt er precies in je bovenkamer tijdens al die dagelijkse activiteiten? Luister naar seizoen 2 van de podcast Over de Kop, gemaakt door stichting Brein in Beeld in samenwerking met De Jonge Akademie. Read more about Podcast Over de Kop
Titel, toga en promotierecht voor universitair docenten, universitair hoofddocenten en hoogleraren Read more about Iedereen professor!
In de podcast Aan de top! spreken hoogleraren aan de hand van de thema’s uit Erkennen en Waarderen over hun weg naar succes. Waren ze in de wieg gelegd als topwetenschappers? En wat is eigenlijk de rol van geluk? Read more about Aan de top!
Steeds vaker financieren wetenschapsfinanciers transdisciplinair onderzoek, maar het opzetten en uitvoeren van dit onderzoek is ingewikkeld. De Jonge Akademie verzamelt inzichten van wetenschappers, maatschappelijke partners en NWO-medewerkers om de barrières in kaart te brengen. Read more about Collectieve kennisontwikkeling: verkennend onderzoek naar transdisciplinariteit in de wetenschap
Er is weinig aandacht voor eerstegeneratiewetenschappers: wetenschappers wier ouders zelf niet naar de universiteit gingen. Read more about Niet de eerste de beste: eerstegeneratiewetenschappers en hun ervaringen in de wetenschap
De Jonge Akademie experimenteert met een collectieve participatieprocedure: een manier om een grote groep mensen te betrekken bij een gesprek over ingewikkelde onderwerpen. Hiervoor kozen we het onderwerp ‘onderzoeksfinanciering’. Read more about Raadpleging Onderzoeksfinanciering
Voor het project 'Zin in een goed gesprek' gingen verschillende leden van De Jonge Akademie tussen 2018 en 2022 in gesprek met de bezoekers van buurthuizen in heel Nederland. Met als doel om te onderzoeken hoe een goede dialoog ontstaat tussen wetenschappers en burgers. Read more about Zin in een goed gesprek? Hoe een goede dialoog ontstaat tussen wetenschappers en burgers
De Jonge Akademie duikt in de parfumrecepten van Constantijn Huygens in dit interdisciplinaire project over de wetenschap achter geur. Read more about Het Geheugen van Geur
De Jonge Akademie maakt zich zorgen over de invloed van de pandemie op (jonge) wetenschappers. Een overzicht van de verschillende publicaties over dit onderwerp. Read more about Wetenschappers en de coronapandemie
Het Nederlands academisch jaar is uitzonderlijk lang en dit veroorzaakt problemen voor docenten en studenten. De Jonge Akademie onderzocht het Nederlands academisch jaar in vergelijking met het buitenland en doet concrete aanbevelingen voor verbetering. Read more about Een slimmer academisch jaar
Wie zijn de Nederlandse Nobelprijswinnaars? En waarom werd de prijs nog nooit gewonnen door een Nederlandse vrouw? In dit project worden korte animatievideo's gemaakt over Nobelprijzen in Nederland. Read more about Animaties Nobelprijswinnaars
Bij de KlimaatHelpdesk kunnen mensen terecht met vragen over klimaatverandering. Deze vragen mogen over alle mogelijke rond het klimaat onderwerpen gaan, zoals biologie, natuurkunde, economie, geschiedenis of psychologie. Experts en wetenschappers van de Helpdesk geven antwoord op de vragen. Read more about KlimaatHelpdesk
De cultuurverandering naar een nieuwe beoordeling van wetenschappers is ingezet. Hoe nu verder? Read more about Erkennen en waarderen volgens De Jonge Akademie
Voor de coronacrisis vlogen wetenschappers de hele wereld over voor congressen, maar is dat eigenlijk wel nodig? De Jonge Akademie maakte de balans op. Read more about Hoogvliegers vliegen minder: naar een CO2-neutrale wetenschap
De scarabee en de geheimzinnige ziekte is een spannend stripboek en lesprogramma voor groep 7 en 8. Het brengt kinderen in aanraking met diversiteit in de wetenschap en draagt spelenderwijs bij aan vaardigheden als begrijpend lezen en onderzoekend leren. Read more about Stripboek en lesprogramma 'De scarabee en de geheimzinnige ziekte'
De Jonge Akademie vindt het belangrijk dat diversiteit gewaarborgd wordt en proactief wordt gestimuleerd. Read more about Diversiteit en inclusie
Jonge wetenschappers geven een kijkje in hun onderzoek en leven als wetenschapper aan de hand van blogs, filmpjes, artikelen en lezingen. Read more about Faces of Science
Kunst en wetenschap hebben creativiteit, fascinatie en toewijding gemeen. Beide disciplines kunnen veel van elkaar leren en zijn goed in staat samen te werken. Het stimuleren van samenwerkingen op dit snijvlak is waar het bij Mingler om draait. Read more about Mingler
Kinderen zijn van nature kleine wetenschappers. De beste manier om ze kennis te laten maken met wetenschap is door ze aan het werk te zetten en ze daadwerkelijk wetenschappelijk onderzoek te laten doen. Read more about Lil'Scientist
Staat de democratie onder druk door digitalisering, nepnieuws en alternatieve feiten? Read more about Doen, durven of de waarheid?
On 4 September 2018, Plan S1 was launched by Robert-Jan Smits, Open Access Envoy of the European Commis-sion, and Science Europe, an association of European Research Funding Organisations. The stated target of Plan S, to which already 13 European national science funders have committed, is: Read more about Oppurtunities and challenges for implementing plan S
Het percentage buitenpromovendi – promovendi zonder een contract bij de instelling – uit het buitenland met een eigen beurs heeft de afgelopen jaren een vlucht genomen. Read more about Do’s and Don’ts Foreign PhDs with Scholarships
Als universitaire studenten onderwijs krijgen uit meerdere vakgebieden, is het goed als ze eerst een stevige basis hebben gelegd in één vakgebied. Zo kunnen studenten beter profiteren van interdisciplinair onderwijs dan wanneer ze meteen onderwijs krijgen waarin kennis uit heel verschillende vakgebieden en hun werkwijzen wordt gecombineerd. Dat schrijft De Jonge Akademie in de verkenning Grensoverstijgend. Kansen en belemmeringen voor interdisciplinair academisch onderwijs. Read more about Grensoverstijgend
In het kader van wetenschapsbewustwording organiseerde De Jonge Akademie op 24 en 25 februari 2018 het ‘Experiment Event’ in samenwerking met de Nederlandse Spoorwegen en het Spoorwegmuseum in Utrecht. Read more about Experiment Event
De Nationale Postdocprijs werd in 2017 ingesteld in samenwerking met de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (KHMW) als stimulans voor postdoconderzoekers en universitair docenten die excellent wetenschappelijk onderzoek uitvoeren met (potentieel) grote maatschappelijke impact. Read more about Nationale Postdocprijs
Het Stress-NL-consortium heeft als doel om krachten tussen onderzoekers in heel Nederland te bundelen, van moleculaire, preklinische tot klinische stressonderzoekers die allemaal nodig zijn om onze kennis en op het gebied van stress te bevorderen. Read more about Stress-NL
Op weg naar een open gesprek over de mores van wetenschapsbeoefening. Read more about Huiskamer van de wetenschap
De Jonge Akademie wil een bemiddelende rol spelen om hoog opgeleide vluchtelingen waar mogelijk een entree te bieden tot Nederlandse universiteiten. Read more about Science Buddies voor gevluchte wetenschappers
Oscar Gelderblom, Janneke Gerards, Olivier Hekster en Christoph Luthy ontwikkelden met een team van onderzoekers en studenten een online game 'Het Spel van de Gouden Eeuw'. Read more about Spel van de Gouden Eeuw
De Jonge Akademie LinkedIn X 020 551 0867 dja@knaw.nl
Ga naar contact
De Jonge Akademie zet zich in voor de toekomst van de wetenschap: ze draagt de waarde van wetenschap uit en verbetert het wetenschapssysteem. Dit platform van vijftig bevlogen academici onderzoekt, adviseert, verspreidt kennis en brengt mensen bij elkaar. Dit alles met oog en oor voor jonge wetenschappers.
Meer over De Jonge Akademie >
Nieuws Publicaties Projecten Leden Organisatie
This website uses cookies. Read more about cookies in our cookieverklaring.
These cookies never collect personal data and are necessary for the correct functioning of the website.
These cookies collect data so that we gain insight into the use and can further improve this website.
These cookies are used by providers of external content that can be displayed on this website. For example video, marketing- and/or tracking cookies.